op5 Monitor

op5_logo_new

Kontrola z op5 Monitor

Celem działania op5 Monitora jest wczesne rozpoznanie awarii i powiadomienie o tym odpowiednich operatorów. Nie zawsze da się uchronić system przed awarią, ale dzięki wiedzy z op5 Monitora i odpowiedniemu planowaniu, przerwy serwisowe można tak ustawić, aby nie były zauważalne dla użytkowników czy aplikacji. System automatycznie poddaje testom infrastrukturę IT pod różnymi kątami i zwraca informacje do operatora w graficznych raportach, które dostarczają bogatej wiedzy o sprawności systemów IT. Zgromadzone dane i raporty wydajności szybko stają się wygodnym materiałem do pracy dla dyrektorów i kierowników działów IT.

Koncepcja monitoringu jest intuicyjna, Obiekt monitorowany to host, a metody sprawdzania to serwisy. Sprawdzanie odbywa się poprzez uruchamianie z odpowiednimi parametrami wtyczek, które są przygotowanymi przez producenta skryptami w katalogu roboczym /opt/plugins. To podejście jest niezwykle proste i sprawia, że działanie systemu jest przejrzyste. W każdym momencie możemy daną metodę kontroli sprawdzić ręcznie, odpowiednio sparametryzować lub stworzyć własną na potrzeby indywidualnych potrzeb.

o551

Na podstawowym ekranie „Tactical Overview” możemy umieścić przedstawienie danych, do których chcemy mieć najszybszy dostęp

Jeśli chcemy zbadać, co się dzieje w poszczególnych składnikach naszej infrastruktury wystarczy kliknąć daną usługę i otrzymujemy bardziej szczegółowy widok wraz z możliwością podglądu historii na wykresie.

op52

Konfiguracja

op5 Monitor instalujemy na Linuxie lub uruchamiamy jako maszynę wirtualną. Aplikacja dostarczana jest z dużą grupą ciągle rozwijanych metod sprawdzających. Sprawdzanie odbywa się na dwa sposoby: zewnętrznie lub za pomocą agenta. Wszystko to, na co pozwalają ogólne metody sieciowe w połączeniu z protokołami SMTP, HTTP, SSH, SQL oraz SNMP sprawdzane jest bez potrzeby instalowania agenta. Gdy chcemy kontrolować wewnętrzne parametry systemu operacyjnego, wtedy musimy współpracować z agentem NRPE/Netsaint instalowanym w systemach Unix / Linux oraz nsclient dla systemów Windows.

op5 Monitor swoją konfigurację przetrzymuje w bazie danych MySQL oraz plikach tekstowych. Dane z bazy zostają wpisane do plików w momencie wyboru przycisku SAVE. Wprowadzane dane są weryfikowane, co skutkuje, że Op5 Monitor nie przestaje działać w przypadku wprowadzenia złych wartości w konfiguracji. Interfejs www weryfikuje dane zanim zmiany zostaną wpisane do plików. Jeśli w konfiguracji popełnimy wiele błędów i zechcemy cofnąć operację mamy do dyspozycji przycisk UNDO, który w praktyce wgrywa pliki konfiguracji tekstowej na nowo do bazy.

op53

Raporty SLA

Usługi IT przedsiębiorstwa oraz usługi teleinformatyczne firm zewnętrznych w ramach umów muszą spełniać odpowiedni poziom dostępności i są określone parametrem SLA. Miesięczna kontrola tego parametru dla grupy usług leży w obowiązkach kierowników działów IT, zwłaszcza w odniesieniu do usług kupowanych na zewnątrz firmy. op5 Monitor poprzez stały monitoring usług IT może przedstawić mierzone wartości w postaci miesięcznego raportu SLA. Odpowiednio opisany raport będzie automatycznie generowany przez system i dostarczany do zainteresowanych przez email w formacie pdf.

op54

Monitoring Obiektów Biznesowych

Op5 Monitor umożliwia ocenę stanu infrastruktury IT poprzez spojrzenie aplikacyjne i biznesowe. Odpowiedni moduł aplikacji służy do tworzenia komponentów procesowych, które poprzez swoją logikę odwzorowują pracę kluczowej aplikacji IT, jej zależność od architektury współdzielonej, nadmiarowego sprzętu i innych opcjonalnych elementów. Ideą tego procesu jest utworzenie obrazu infrastruktury interesującego kadrę zarządzającą. Dane przedstawiają rzeczywistą dostępność produktów IT

z pominięciem problemów, które nie były zauważone przez użytkownika końcowego.

op55

Możliwości op5 Monitora:

Systemy operacyjne: Windows, Aix, Solaris, Linux, HP-UX, Mac OS, BSD, AS400, Novell

Bazy danych: Oracle, MsSQL, MySQL, PostgreSQL, DB2, Ingres, RRD, Firebird, Sybase, MaxDB, Informix

Sprzęt: switch, router, firewall, ups, klimatyzacja, czujniki, drukarki IP, RSA, ILOM, klatki Blade, SNMP

Storage: EMC, HP, IBM DS., Hitachi, Brocade FC

Sieć: ping, telnet, dns, ntp, real time, dhcp, ftp, ldap, jmx, rdesktop, smb, nfs client, nfs server, ssh, snmp, tacacs, voip

Oprogramowanie: IFS, SAP, Vmware, VOIP, Backup systems, Exchange, Java App servers, Clusters, Citrix, http, FTP, LDAP

Symulator pracy użytkownika: Tworzenie i cykliczne wykonywanie testów związanych za scenariuszem pracy użytkownika końcowego aplikacji WWW oraz aplikacji okienkowej MS Windows.

Przykładowe wdrożenia:

1. Nieduża infrastruktura: 20 serwerów na Linuxie, 20 serwerów na Windowsie, 10 switchy, wszystko w jednej lokalizacji.

  •  Licencja : 13 500 zł netto
  •  Wsparcie 2 700 z netto
  •  Wdrożenie 6 00 zł netto
  •  Czas wdrożenia: 5 dni

2. Klient ma średnią infrastrukturę: 230 serwerów na Linuxie, 200 serwerów na Windowsie, 10 switchy. Ma 2 oddziały, w których jest po 20 serwerów linuxowych i po 1 switchu w każdym. Szczególnie mu zależało na monitorowaniu następujących parametrów:

Parametry systemu poczty: Poprawne działanie serwera SMTP, Poprawne działanie serwera POP3, Poprawne działanie serwera IMAP, ilość listów w kolejkach serwera Postfix

Parametry bazy danych Oracle: Poprawna praca bazy, Poprawne wykonanie sekwencji zapisu, odczytu i skasowania rekordu danych testowych, Kontrola stanu synchronizacji baz i ich kopii.

Parametry systemów Ms Windows: Zajętość danych na poszczególnych partycjach, Obciążenie systemu, Zajętość RAM

Dodatkowo powiadamianie operatorów o problemach poprzez SMS i mail.

  • Licencja : 74 000 zł netto
  •  Wsparcie : 15 000 zł netto
  •  Wdrożenie : 40 000 zł netto
  •  Czas wdrożenia: 30 dni

3. Klient ma dużą infrastrukturę: 550 serwerów na Linuxie, 450 serwerów na Windowsie i 20 switchy. Ma 6 oddziałów, w każdym po 50 serwerów linuxowych i po 2 switche. Potrzebuje monitorować każdy oddział z osobna na miejscu i całą infrastrukturę globalnie. Każdy operator ma mieć ograniczony dostęp, widzieć tylko te procesy, które go dotyczą. Ponadto klient wymagał nietypowych funkcjonalności, których nie ma w standardowej konfiguracji. Trzeba było napisać 100 nowych metod monitorowania. Również wymagał powiadamiania operatorów poprzez sms i email, ale gdyby oni nie reagowali w odpowiednim czasie, miał być zawiadamiany o niewypełnieniu obowiązków przez podległych mu operatorów. Dodatkowym utrudnieniem był fakt, że ze względów bezpieczeństwa nie mogliśmy wejść do jego infrastruktury, całe wdrożenie odbyło się zdalnie. Wydłużyło to nieznacznie czas wdrożenia.

  •  Licencja : 160 000 zł netto
  •  Wsparcie : 34 000 zł netto
  •  Wdrożenie : 70 000 zł netto
  •  Czas wdrożenia: 70 dni.

Top